Aller Media AS
Karvesvingen 1, 0579 Oslo
Tlf: +47 21 30 10 00
Se kart
Org.nr. NO 910 119
877
Faktura sendes til: [email protected]
Kreativ bruk av outstream og fullskjerm som format, kraften i Aller, gode filmer og et komplett case. Citroën er kvalifisert til Aller Best 2017.
Henrik Staib, strategisk konsernkundeansvarlig i Aller Media, ønsket å gi kunden en kampanje som bygget videre på og styrket de assosiasjoner folk hadde, eller burde ha, til Citroën – samt skape konvertering til prøvekjøringer.
– Citroën opererer i et marked med tøff konkurranse og ønsket å skape oppmerksomhet rundt bilmodellen C3 for å skille den ut fra konkurrentene. Citroëns kampanje for bilmodellen C3 skulle nå unge og urbane mennesker og skape oppmerksomhet og soft leads blant dem. Egenskapene de ønsket å forbinde seg med var at bilen gjorde deg fri og var litt quirky. Medieuttaket skulle spille på en del av de strengene, sier Staib.
Valgte å bruke film
Hvordan får man informert og påvirket primærmålgruppen av unge og urbane mennesker med høy utdannelse til å ville prøvekjøre Citroën C3?
– Vi endte opp med var å lage en bilkampanje som ikke så ut som en bilkampanje. Dette for å få målgruppen til å utforske Citroën C3 sine egenskaper som enkel manøvrering, innovativt design, nyskapende, gir mye bil for pengene, at den er morsom og livlig men samtidig som den skiller seg ut i mengden av småbiler.
Effekten av kampanjen
Aller la på målgruppedata via Audience Project for å treffe rent i målgruppen, samtidig som de ville nå bredt ut med dekningsformater. Brukerne fikk være med på to utflukter der et kjærestepar overrasker hverandre med lunsj-date på Grefsenkollen og kino-date på Bygdøy Sjøbad.
– Gjennom en brukerundersøkelse ble bilens USP’er trukket fram. Vi kjørte en brukerundersøkelse i etterkant av kampanjen, både mot eksponert samt ikke-eksponert. Denne viste svært gode resultater og beviser at kampanjen har hatt positiv effekt ved å flytte preferansen på flere nøkkel-områder for kunden, forklarer Staib
Knuste målet om antall prøvekjøringer
Ideen var å fortelle en historie som handlet om et kjærestepar, som representerte målgruppen, med bilen som virkemiddel.
– Vi traff bredt og i målgruppen definert av kunde og byrå. Contentsakene ble lest av hele 30.000 unike brukere der mange av disse viste høy interesse ved å navigere seg til citroen.no no for mer informasjon om egenskapene til C3 og for å bestille prøvekjøring, sier Staib.
Har bygd både merkevare og preferanse
KPI knyttet til merkevaren Citroën har en signifikant forskjell blant de som har sett annonser i kampanjen vs. de som ikke har sett annonser. «Morsom og livlig», «Komfortabel kjøreopplevelse» og «Innovativ og nyskapende» er parametere som alle har en prosentuell vekst på rundt 25% eller høyere. Målgruppekjøpene har truffet svært godt, spesielt på alder, par, inntekt og utdannelse. (Kilde: Enreach)
– 30 % av de som har sett kampanjen har både kjøpsintensjon og lyst til å prøvekjøre. Det er et høyt tall og vitner om at vår kampanje har bygd både merkevare og preferanse, avslutter Staib.
Se casefilm her: